Institutionen för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU, tack gode gud för förkortningar) kom den 21 mars med en rapport där man tittat på hur rättssäkert det gått till när Försäkringskassan bedömt arbetsförmåga. Man har tittat på hur lagen är skriven och hur Försäkringskassans riktlinjer, vägledningar och styrinstrument stämmer överens med den.
Man fann att dessa skiljer sig åt och att detta ger brister i rättssäkerheten.
IFAU har granskat 126 akter från Försäkringskassan och 154 överklagande av beslut där det lett till domar. Vad man finner är att i stället för att varje individ bedöms individuellt när det kommer till arbetsförmåga så har man i stället gjort en mera generell bedömning utifrån socialstyrelsens rekommendationer om sjukskrivningstider för olika diagnoser.
Detta innebär att man inte har tagit hänsyn till i vilken grad individen drabbats och man har dessutom haft en annan tolkning av “vanligt förekommande arbete”.
Det framgick dock inte om Försäkringskassan eller förvaltningsrätterna gjorde någon självständig bedömning av den enskildes prestationsförmåga i relation till arbetets krav eller innehåll.
Grunden till varför ersättning inte beviljades av Försäkringskassan, eller varför ett överklagande bifölls eller avslogs av domstolarna tycktes således inte vara baserad på hur arbetet beskrivs eller vilka arbetsuppgifter det uppgavs innehålla.
Det fanns mycket sällan, i såväl domskäl som i Försäkringskassans beslut och utredning, några resonemang omkring vilka vanliga arbeten som kan ingå i begreppet normalt förekommande arbete, eller vilka krav på prestationsförmåga som ställs i dessa arbeten på arbetsmarknaden.
I det material som vi studerade var det i stället vanligt att domstolarna eller myndigheten hänvisade till fysiskt lätta och omväxlande arbeten utan stress, eller fysiskt lätta stillasittande arbeten med möjlighet att växla arbetsställning och ta pauser. Vilka konkreta arbeten som avsågs framgick dock aldrig.I de läkarintyg som legat till grund för Försäkringskassans och domstolarnas bedömning beskrevs sällan de försäkrades arbete särskilt utförligt. Majoriteten av intygen innehöll endast en referens till ett yrke. I de fall läkarna gjorde bedömningen gentemot vanliga arbeten på arbetsmarknaden återfanns inte i något fall vilka arbeten som avsågs. Avsaknaden av definitioner, konkretiseringar och motiveringar i tillämpningen leder till en försämrad förutsebarhet och rättssäkerhet.
Det finns alltså anledning att vara orolig för att de bedömningar som görs utförs på ett sätt som både är rättsosäkert och i en del fall felaktigt. Mer om det kan du läsa på IFAU:s hemsida.
Har Försäkringskassan blivit hårdare i sin bedömning av arbetsförmågan nu efter att utförsäkringarna avskaffades?
Vi har fått frågan några gånger och bara det gör ju att man undrar. Har inte hittat något om att det är så att det blivit just snävare och hårdare bedömningar men antalet kontroller vid de tidigare tidsgränserna har ökat vet vi. Det gjorde de i och för sig redan innan den bortre tidsgränsen togs bort.
Försäkringskassan har tidigare fått kritik för att de kontrollerna inte gjorts som det var tänkt och det gicks redan förra året ut direktiv att kontrollen behövde öka. Detta var också ett sätt att motivera till att man kunde ta bort den bortre tidsgränsen och ett krav från många remissinstanser som såg det som en förutsättning för borttagandet.
Annika Strandhäll, socialförsäkringsministern, gick ut för ett år sedan med att kontrollerna skulle stärkas och så även rehabiliteringsmöjligheterna och det samordningsansvar som Försäkringskassan har.
Nu vill vi alltså se att resten av aktörerna skärper till sig och tar ansvar, att inte hela ansvaret, som innan, ska ligga på individen. Att som sjuk själv ta allt ansvar för samordning, vård, rehabilitering och en ekonomi som du i alla fall inte kan påverka förbättrar inte chanserna till att återfå sin arbetsförmåga.
När jag läser Försäkringskassans årsredovisning för 2015 kan jag läsa följande “andelen bedömningar som görs enligt tidsgränserna i rehabiliteringskedjan har ökat under året. Våra avslag och indrag håller dessutom god kvalitet, liksom bemötandet.”
Kanske att Försäkringskassan och IFAU ska ta och prata lite om det med varandra?
Låt det inte bli så att det blir individen ensam som ska ha allt ansvar och ta alla följder själv – inte igen, inte fortfarande.
Läs också Solrosuppropet.ses Carina Welltons uttalande i ETC, både ris och ros och om farhågor som kvarstår. Det var ett experiment med människor.
“Carina Wellton är orolig just över det särskilda uppdraget att minska sjuktalen och menar att det kan pressa Försäkringskassan till hårdare bedömningar. Hon tycker att det är allt för stort fokus på siffror istället för på arbetsmiljö och rehabilitering.”
Jag har lärt mig en del som arbetslös, arbetssökande med upprepade dock korta sjukperioder – och tätta kontakter med Försäkringskassan som dessutom har allt rätt att kräva läkarintyg från första sjukadagen. Det finns ett bra ord som skulle kunna ställas bredvid arbetsförmåga – ordet heter anställningsbarhet. Jag kan ha kvar arbetsförmåga enl Försäkringskassans handläggarens bedömning – dvs jag kan fortfarande ha arbetsförmåga kvar tex ligga på ryggen på soffa och blinka – men vem ska betala för det ? Om Försäkringskassan skulle kunna samverka med Arbetsförmedlingen och inte missa samverkan med oss försäkringstagare – då skulle det kanske inte vara så icke kompetent med alla missade arbetsförmåga bedömningar.
Problemet med FK är att man tror man gör rätt i många fall, dem är inte intresserade i om man har rehabiliterats överhuvudtaget för det är inte så viktigt.
Dem anser att dem är rättvisa med sina bedömningar men efter vilka premisser?
Att komma ut med “Våra avslag och indrag håller dessutom god kvalitet, liksom bemötandet.” Dem är inte självkritiska och vägrar rätta till dem fel dem har begått.
Det borde vara mer självkritik och framför allt sättas KRAV på den arbetsmarknad och FÖRETAG som gör slut på människor i snabb fart och som faktiskt inte behöver ta sitt ansvar med dem skador dem åsamkat dem som blivit skadade, och det i många fall för resten av deras respektive liv…
Citat: Dem är inte självkritiska och vägrar rätta till dem fel dem har begått.
Ja det är satt i system!
“Är du inte nöjd, då får du överklaga!”
Detta överbelastar domstolarna i onödan! Viktiga mål får vänta.
FK är skyldig att på eget initiativ och vid påtalande – rätta fel!
Se Personuppgiftslagen (PUL) på Datainspektionens hemsida!
FK skyller då på att allmän handling får inte förstöras och hänvisar till arkivlagen.
Skulle man fråga forskare och politiker som behöver korrekta data i sina arkiv, borde de inte bli så nöjda!?
Arkivlagen säger att arkiven ska bevaras. Men handlingarna ska ju vara rätt!
Så, kräv rättning enligt PUL!
Där finns om krav och rättning av personuppgifterna i PUL 9, 28 §§
Grundläggande krav på behandlingen av personuppgifter
9 § Den personuppgiftsansvarige skall se till att
a) personuppgifter behandlas bara om det är lagligt,
b) personuppgifter alltid behandlas på ett korrekt sätt och i
enlighet med god sed,
c) personuppgifter samlas in bara för särskilda, uttryckligt
angivna och berättigade ändamål,
d) personuppgifter inte behandlas för något ändamål som är
oförenligt med det för vilket uppgifterna samlades in,
e) de personuppgifter som behandlas är adekvata och relevanta i
förhållande till ändamålen med behandlingen,
f) inte fler personuppgifter behandlas än som är nödvändigt med
hänsyn till ändamålen med behandlingen,
g) de personuppgifter som behandlas är riktiga och, om det är
nödvändigt, aktuella,
h) alla rimliga åtgärder vidtas för att rätta, blockera eller
utplåna sådana personuppgifter som är felaktiga eller
ofullständiga med hänsyn till ändamålen med behandlingen, och
i) personuppgifter inte bevaras under en längre tid än vad som
är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen.
I fråga om första stycket d gäller dock att en behandling av
personuppgifter för historiska, statistiska eller vetenskapliga
ändamål inte skall anses som oförenlig med de ändamål för vilka
uppgifterna samlades in.
På dom igen!
Staten går med vinst på socialförsäkringarna. Men våra företrädare gör ingenting för att se till så att lagen följs i socialförsäkringen. Socialförsäkringar som till exempel sjukersättning/livränta/sjukpenningen beskrivs ofta som stora kostnader för staten. Men tvärtom mot vad många tror så tjänar statskassan miljarder på försäkringarna – varje år.
Förklaringen är att staten tar ut mycket mer i avgift för socialförsäkringen än vad som betalas ut till kunderna ? det vill säga folket. Det är fel.
Avgifterna ska enbart finansiera själva socialförsäkringarna. Tar man ut en avgift för en sjukförsäkring så ska den inte användas till något annat, det är så lagstiftningen är formulerad,
Statens överskott på socialförsäkringarna väntas bli följande de närmaste fyra åren. Totalsumman hamnar på nästan 90 miljarder kronor.
Trots att regeringen redan sänkt avgiften till sjukförsäkringen är det där det stora överskottet väntas de närmaste åren.
Regeringar har använt socialförsäkringen till att finansiera helt andra kostnader. Men att i dag använda överskottet från sjukförsäkringen för att sänka skatter är något helt annat,
Politikerna väljer att sänka skatten hutlöst för de som tjänar mest och sedan skär ner och underminerar förutsättningarna för en trygg sjukförsäkring.
Totalsumman hamnar på nästan 90 miljarder kronor. För socialförsäkringen. Skulle man göra något liknande på ett försäkringsbolag så skulle man få finansinspektionen över sig och bli återbetalningsskyldiga till kunderna.
Men inte blir det så?
Fann denna länken i aftonbladet; F-kassan måste kunna erkänna när de gör fel.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J153xX/f-kassan-maste-kunna-erkanna-nar-de-gor-fel
Mycket bra info hoppas jag at ni tycker:)
Läste detta i Borås Tidning idag Onsdag 19 Seprember 2018. Skickar länk för artikeln var lång.
http://www.bt.se/insandare/forsakringskassan-vill-inte-forstora-folks-liv/
Ja denna surdeg som heter försäkringskassan, fortsätter att förneka svågerpolitik och koruption inom myndigheten.
Hur många gånger har man inte läst om hur personalen beordras av sina chefer att utförsäkra eller neka åersoner sin rätt!
Och nu går man ut från fackligt håll och menar att detta aldrig hänt? Hur skall man nu skydda alla dem som gjort överträdelser i och med att man ger personalen bonusar och högre löner vid avslag från handläggare som nekar utan skäl? Vill man skydda cheferna för att man ger direktiv som inte följer lagen eller vilkoren i socialförsäkringen?
Det enda man som sjuk eller skadad vet, är att myndigheten en längre tid manipulerat lagen i socialförsäkringen och läkares intyg som träffar patienter som är sjuka eller allvarligt skadade.
Detta gjorde man redan på 1990-talet då sjuka och allvarigt arbetsskadade människor tog livet av sig för att myndigheten har egna så kallade medcinska rådgivare för att komma runt lagen eller villkoren i socialförsäkringen.
Detta är faktum som Försäkringaskassan inte kan förneka, men gör detta ändå. Det går ju inte att lita på rättsäkerheten eller rättstryggheten inom föräskringskassan. Man är varken opartisk eller oberoende i sin maktutövning.
Sedan förväntas människor ha förttroende för detta lagbrott.