LO har publicerat en rapport/analys om sjukförsäkringen av LO:s utredare Kjell Rautio. Analysen ger en tillbakablick på sjukförsäkringen, vad som hänt och vad effekterna blivit. I analysen ges också förbättringsförslag för en tryggare och rättssäkrare sjukförsäkring. Försäkringskassans generaldirektör Maria Hemström-Hemmingsson kommenterar analysen, hon delar inte alls flera av slutsatserna som Rautio gjort. Rautio har också svarat generaldirektören genom ett blogginlägg.
Rapporten/analysen som LO publicerat heter Sjukförsäkringen behöver repareras – en kort sjukförsäkringsrapport från LO.
Den tar upp några av de förändringar som gjorts rent regelmässigt sedan 1980-talet och hur det påverkat försäkringsskyddet negativt. Rautio nämner flera orsaker till att vi har den sjukförsäkring vi har, en av dem antas vara den del av arbetsgivaravgiften som går till sjukförsäkringen, den så kallade sjukförsäkringsavgiften. Den har sedan 2006 mera än halverats och resten har då ist gått till den del som kallas allmän löneavgift. En post som politiker gärna använder eftersom den inte är öronmärkt utan fri att disponera efter eget smak och tycke, till exempel jobbskatteavdrag.
Vidare tar Rautio upp målet som regeringen satte upp förra mandatperioden om att till 2020 skulle sjukpenningtalet vara nere på 9 dagar, ett mål som fått kritik från flera håll. I det nuvarande regleringsbrevet till Försäkringskassan finns det inget siffersatt mål om hur stort sjukpenningtalet ska vara, låt oss hoppas att det förblir så även i nästa regleringsbrev.
Rapporten/analysen är, som namnet antyder, ganska kort för att vara en rapport men utmärkt analys är gjord, det står ganska mycket i den så läs den gärna i sin helhet. Rautio avslutar analysen med att sammanställa fem punkter med åtgärder som han och LO argumenterat och kämpat för under en längre period nu.
Sjukförsäkringen behöver repareras
Sjukförsäkringen är viktig för att hålla ihop samhället och grundläggande för vår tillit till hela
välfärdsstaten. Vi måste kunna lita på att den trygghet vi betalt för, via
sjukförsäkringsavgiften, verkligen finns där den dagen vi behöver den. Detta är skälet till att
LO en längre tid drivit på för att vi ska få en tryggare och rimligare sjukförsäkring. De mest
akuta åtgärderna som behöver genomföras kan kort kan sammanfattas i fem punkter.• Sjukförsäkringens tidsgränser måste omvandlas till stödjepunkter, där den enskilde
rustas med tydliga rehabiliteringsrättigheter.• Karensen i sjukförsäkringen måste avskaffas och sjukpenningen ska vara 80 procent
under hela sjukperioden.• Målstyrningen av Försäkringskassan måste förändras så att fler garanteras trygghet när
de är så sjuka att de inte kan jobba.• Sjukersättningen måste höjas och kvalifikationskraven för att få sjukersättning bli mer
rimliga så att långtidssjuka garanteras ekonomisk trygghet. Rätten till sjukersättning
måste förlängas så att alla har möjlighet att skjuta upp uttaget av allmän pension.• Inkomsttaket i sjukförsäkringen måste höjas så att åtminstone 80 procent av de
försäkrade får 80 procent av sin inkomst från sjukförsäkringen när de blir så sjuka att
de inte kan arbeta.
Försäkringskassans generaldirektör Maria Hemström-Hemmingsson har läst rapporten och kommenterar den.
I en artikel citeras hon “Jag delar inte alla synpunkter i rapporten”.
Enligt MHH (Maria Hemström-Hemmingsson) har Försäkringskassan “prioriterat rättssäkerhet och enhetliga behandlingar runt om i landet.”
Man kan vidare i artikeln läsa att “Försäkringskassan beviljar idag 97 procent av alla nya ansökningar om sjukpenning. Andelen avslag under pågående sjukfall uppgår till 5,5 procent, att jämföra med 6,0 för 2017. Det här är siffror som talar sitt tydliga språk – vi har en trygg och fungerande sjukförsäkring.” När det pratas om att 97 procent av alla ansökningar om sjukpenning beviljas bör man veta att flertalet av de ansökningarna gäller kortare sjukskrivningar, sjukdomsfall som varken är allvarliga eller långvariga. Det är skillnad på sjukskrivning och sjukskrivning.
Kjell Rautio, författaren bakom LO:s rapport och analys, läser MHH:s kommentar och svarar då i ett inlägg på LO:s blogg.
Det är intressant och uppseendeväckande att Försäkringskassan (FK) har en tillförordnad gd som på detta sätt ifrågasätter LOs slutsatser om att lagstiftningen behöver förändras. Hon skriver bland annat att ”vi har en trygg och fungerande sjukförsäkring”. Detta är en i grunden politisk slutsats. FKs ledning bekräftar därmed relevansen i den kritik som LO och den granskande myndigheten (Inspektionen för Socialförsäkringen, ISF) tidigare lyft fram om att FK allt för mycket styrs av politiska vindar istället för av lagstiftningen.
Dessutom väljer FK att tolka LOs förslag, om att omvandla tidsgränserna i sjukförsäkringen till stödjepunkter, som att LO kritiserar att bedömningarna i sjukförsäkringen görs i olika steg. Att bygga ”halmgubbar” på det sättet borde en seriös myndighet avhålla sig från. Vad som står i den aktuella LO-analysen är att tidsgränserna i sjukförsäkringen ”måste omvandlas till stödjepunkter, där den enskilde rustas med tydliga rehabiliteringsrättigheter./…/Att FKs gd gör denna typ av hårdvridna tolkningar och ifrågasätter slutsatser, som exempelvis den granskande myndigheten (ISF) gjort, är tyvärr inget nytt. Detta inger dock inget större förtroende för FKs ledning.
Det finns problem och brister som är rent ut sagt uppenbara och där önskar man ju att det kunde komma till snabbare och bättre lösningar. När det kommer till målet om sjukpenningmålet om 9 dagar finns det de som är oense om både vad nytta och/eller skada det kan göra. Men då har vi en lösning på det, strunta i att införa det i ett nytt regleringsbrev, bara låt bli och se hur det går och utvärdera det sedan.
“Men?! Så kan man ju inte hålla på och experimentera med försäkring och människor?”
“Nähä?” svarar då den luttrade som varit långvarigt sjuk och hela tiden misstänkt att det redan i allra högsta grad pågår något ovanligt cyniskt experiment.
Det finns inget om sjukförsäkringen i JA, överenskommelsen mellan regering, Centerpartiet och Liberalerna, det finns möjligheter att göra om och att göra rätt i den här frågan.
Och om du vill läsa i tur och ordning så läser du först LO:s rapport – Sjukförsäkringen behöver repareras.
Sedan MHH:s kommentar om rapporten – Försäkringskassan fokuserar på rättssäkerhet och enhetliga bedömningar
Och till sist svaret av Kjell Rautio på LO-loggen – Generaldirektörens kommentar stärker inte förtroendet för FK
Dags att försäkringen har tydliga vill,inte gummisnoddslagar.,som ingen vet hur de ska tolkas,
Sen dröjsmålsränta införas,precis på samma sätt som i försäkringsavtalslagen kap 7 § 1
Hälsar Georg Carlde
Försäkringsjägare
Ja där har man varit flera gånger. Bröt ryggen 2015 på fyra ställen. Var av 2 krossade. Och båda våra universitet sjukhus sa nej till op på grund av för stor förlamnings risk. Men efter 6 månader menad FK att jag var frisk. Så igen sjukpenning. ? och sen dröjde det till 2017-01-15 innan jag fick en op och sen sommaren 2015 har jag inte fått en krona på 18 månader så det är som dom lastar tärning om man ska få eller inte är nu stelopererat i 5 kotor få se vad dom säger nu när man ska ha förlängd sjukpenning. I slutet på februari för jag är inte arbetsförd än. Och jag hoppas jag blir bra igen. Är så mycket å skriva som jag inte orkar ta upp här men jävla massa är det Med vänlig hälsning, jonni
Att försäkringskassan skulle ha prioriterat rättssäkerhet och enhetliga behandlingar runt om i landet? Tillåt mig att skratta (eller mer sannolikt, gråta).
Som kroniskt sjuk verkar de mest vilja bli av med en, man är ju jobbig som inte kan bli frisk och någon inkomst att leva på verkar de inte tycka att jag förtjänar trots den misär min sjukdom innebär.