Skjut inte på pianisten, han gör så gott han kan med ostämt piano. Det skulle kunna gälla även för Försäkringskassan, de har inte skrivit reglerna de måste arbeta efter och ej heller måste de gilla dem.
Men de kan göra det och vi som harvats och malts några år och gånger genom Försäkringskassans kvarnar vet att det kan vara stor skillnad beroende på vem som drar på veven.
Men i det stora hela så är det inte handledarens fel att systemet inte fungerar och inte Försäkringskassans heller.
I gårdagens Expressen skriver man om tre fall där folk behandlats illa av Försäkringskassan. Det är två fall där man inte fått den sjukersättning man har rätt till utan överklagan och flera års kämpande. Det tas upp hur illa bemötta och behandlade de känner sig, anser sig ha blivit.
En mamma vars dotter fick narkolepsi kämpade och överklagade också hon i flera år innan hon fick rätt och fick vårdnadsbidrag. Hon undrar hur många som orkar kämpa med det bemötande som hon fått.
Senare under dagen gör Försäkringskassan en debattartikel på sin hemsida där man beklagar att de som uttalat sig i Expressen känner sig illa behandlade. Man säger sig vilja sätta det i perspektiv till hur många ärenden man faktiskt behandlar.
“Försäkringskassan fattar cirka 20 miljoner beslut varje år. I ett antal av dessa beslut är de som har ärenden hos oss missnöjda. Därför finns möjligheten att ompröva och i andra hand överklaga. Mindre än 2 procent av alla ärenden omprövas eller överklagas. I dessa fall visar domstolsbeslutet att Försäkringskassan i de allra flesta fall har gjort en korrekt bedömning enligt det regelverk som finns.”
Här klumpar man ihop ärenden som gäller en sjukpenning för maginfluensa, tandvårdsersättning, vård av barn, föräldrapenning och alla andra ärenden som Försäkringskassan hanterar. De flesta av dessa ärenden kräver ingen kontakt med handläggare utan man fyller i en blankett och så är det klart, nästan automatiskt.
Vidare så kommenterar man fallen i Expressen så här: “Flera av fallen som beskrivs i tidningen är dock från tiden när sjukförsäkringen gjordes om i grunden. Mycket har hänt sedan dess. Vi förnekar inte att det finns utmaningar. Men att Försäkringskassan gör ”groteska felbedömningar” och att fallen är ”toppen på ett isberg” håller vi helt enkelt inte med om.”
Två av fallen, de som gällde sjukersättning, togs domslut i under förra året och det ena har av Försäkringskassan överklagats.
Fallet med vårdnadsbidrag beslutade kammarrätten i så sent som i november så även om fallen startat långt tidigare så är det inga gamla fall.
Vet dessutom inte hur många fall det ska vara för att det ska räknas som mera än bara beklagligt och benämnas som det gamla vanliga “enskilda fall som hamnat mellan stolarna”.
Så då är vi tillbaka till pianisten med det ostämda pianot. Jag är nog för att vi inte ska skjuta på pianisten men vi vet att han kan välja hur hårt han trycker ner tangenterna och att det finns utrymme för tolkning av noterna.
Det är det som gör att det inte är särskilt rättssäkert. Men vad vi borde göra det är att kräva att de som står för pianot tar och stämmer upp det så vi slipper de falska tonerna.
Stoppa utförsäkringarna!
Sedan kan förtroendet för myndigheten öka och kanske inte precis ljuv musik uppstår men mindre plågsam förhoppningsvis.
De fortsätter ljuga helt enkelt i mina ögon .