Skriven av

Har varit i FAS 3 och sett det från insidan. Har haft Nystartsjobb men tyvärr gick företaget i konkurs varför jag åter letar jobb med lykta och ljus. Främst inom detaljhandel och inom livs. Blev tillfrågad att skriva om FAS 3 på Solrosuppropet.se och sitter idag med som ledamot i föreningen. Vill passa på att Tacka för förtroendet.

17 kommentarer

  1. Lars H
    Lars H at | | Reply

    Två saker med FAS3 som alliansen borde gjort !

    – Valfritt. Vill du sitta hos en anordnare, eller klarar du av söka jobb ändå.
    – Ta bort hemligstämpeln på anordnare. Så eventuellt AG kan leta arbetskraft där.

    Är lite oroad över hur extratjänsterna kommer se ut exakt. Det är ju tydligen öppet för ändringar. Gillar inte att man i FAS3 med högsta aktivitetsersättningen tydligen kommer att få MINDRE att leva för, när man då t.o.m JOBBAR. Något måste ju hända där. Som vanligt är vi ju inte en homogen grupp, utan alla har olika förutsättningar. Risken som finns nu, är ju att vi målas in i ett lågprishörn och aldrig kommer ur det.

  2. Jonnie Svensson
    Jonnie Svensson at | | Reply

    En sak är säker och det är att antalet fattigpensionärer kommer att öka.
    En annan sak är att A-kasse höjningen kommer att ätas upp efter några år då den inte är indexreglerad.
    De som idag har yrkeserfarenhet och utbildning och är runt 60 år t.ex. men ännu inte fått någon tillsvidare anställning, på vilket sätt kommer dom att ha någon nytta av Extra tjänster i välfärden mer än fortsatt placeringar i ett arbetsmarknads politiskt program? Och detta till en lön på 75%, vilket knappast går att klara sig på. Speciellt då det tycks handla om enklare lågbetalda arbetsuppgifter. Arbetsuppgifter som det borde betalas högre lön för, därför vi är beroende av dom i lika stor utsträckning som ett välbetalt IT jobb.

    Det minsta regeringen kan göra är att se över möjligheterna att erbjuda 100%lön(heltid) i Extra tjänster inom välfärden om så önskas där det är möjligt i kommun, landsting och stat.

    Ett bra alternativ till ett “jätte Samhall” .vars uppgift blir att anställa dom som “marknaden” inte vill anställa. En ökad segregering av A och B
    lag på arbetsgivarsidan. Vi får inte glömma vilka Samhall en gång i tiden kom till för (https://sv.wikipedia.org/wiki/Samhall), som senare rationaliserades bor då det skulle bli en mer “affärsdrivande” verksamhet. Var finns dessa f.d. anställda nu?

    Varför krångla till det i onödan eller är det ett fortsatt “Vi och dom” tänkande som styr? Säker både och, men i slutändan lär det inte bli några större förändringar. Att räkna med en ökad fördelningspolitik som gör skillnad för de utsatta nu och framöver är väl ändå att hoppas på för mycket,

    Vad kommer nästa “heta” område bli nu när den mediala granskningen av arbetsmarknadspolitiken minskar? Kommer det att behövas några praktfulla skandaler innan den tas upp igen?

  3. Monica Jalke
    Monica Jalke at | | Reply

    Hej, en sådan tjänst är den knuten till en viss tid? I så fall, vad händer efter den tiden och vad säger att det inte blir en rundgång så som med plusjobb eller nystartsjobben dvs. att efter perioden är slut så tar man in någon annan istället för att anställa 100% av arbetsgivaren som då bör stå för alla kostnader?

  4. Jonnie Svensson
    Jonnie Svensson at | | Reply

    Hejsan Monica

    Jag vet inte om du syftar på det jag skrev, men jag chansar. Om man jämför med projektanställning i en kommun t.ex. har det hänt att man har “omförvandlat” till vanliga anställningar och lagt in de i budgeten som en vanlig tillsvidare anställning. Motiveringen har varit att de har tillfört något bra i den kommunala verksamheten. Borde gå att göra något liknande, Sen själva finansieringen och hur det ska gå till är värt ett försök att utreda. Ska det tas via kommunalskatten, finns det möjligheter att få statsbidrag eller kan en del av dessa tjänster vara avgiftsbelagda till en del? Tycker som sagt att det kan finnas ett visst intresse för det, om inte annat hos de som år efter år valsar runt i ett system av arbetsmarknadsåtgärder. Men som inte hellre vill något annat än att ha en vanlig anställning på heltid. Speciellt med tanke på hur Löven och andra har uttryckt hur värdefullt de är med dessa tjänster i välfärden så borde det finnas ett grund. Så vit jag kan se behöver det inte vara hot mot den privata sektorn utan ett alternativ och komplement.. I annat fall så skulle varenda offentlig anställd vara ett hot mot den privata marknaden.

  5. Håkan Larsson
    Håkan Larsson at | | Reply

    Hejsan!

    Tycker ju att det låter som det kommer att bli precis samma rundgång som innan med Fas 3, bara ett nytt namn på eländet och att du kan studera.

    Extratjänsterna blir det väl inte många som kan få om dom bara gäller hälso och sjukvård. Man måste ju ha vård och omsorgsprograms utbildningen (undersköterska) för att få jobba inom vården (om tanken är att man ska göra “riktiga” sysslor), ska man bara vara “sällskap” och sitta och läsa för äldre , gå ut med dom på promenad etc. fungerar det men det blir ju ingen merit du kan ha i ditt CV direkt då det inte är ett “yrke” eller riktigt jobb.

    Hur man efter ett år ska kunna få fast anställning begriper jag inte eftersom kommunerna inte ens fastanställer sina timvikarier och slutar ringa in dom när dom är nära att bli tvungna att anställa dom (pg av arbetstimmar/tid).

  6. Jonnie Svensson
    Jonnie Svensson at | | Reply

    Det är skillnad på vad dom gör och vad dom eventuellt skulle kunna göra.
    Offentliga sektorn är ändå politiskt styrd. Vad man under en lång tid har gjort är att sälja ut tjänster, dragit in på tjänster, ersatt tidigare uppgifter med beredskapsjobb, Plusjobb, FAS3 och nu förmodligen en del av Extra tjänster inom välfärden. Nånstans måste dom börja och vad kan vara bättre än att börja inom den verksamhet som politiskt styrd. Om man nu menar allvar att ge förutsättningar för långtidsarbetslösa att få ett vanligt reguljärt jobb. Problemet ser inte ut att bli mindre framöver, därför borde det vara av intresse att ta tillvara varje liten möjlighet. Och gör man inte det så är det minsta man kan begära av våra förtroendevalda är att de håller sig till sanningen och slutar att slå en massa blå dunster i huvudet på folk.

  7. Torbjörn
    Torbjörn at | | Reply

    Kommunal vill tydligen inte att man skall ha extratjänster i vården eller omsorg…

    http://www.ka.se/kommunal-inga-extratjanster-i-varden

  8. olle söderlund
    olle söderlund at | | Reply

    Hej sitter just nu i fas-3 och jobbar, vi försöker skapa en bra arbetsplats för alla och det går ganska bra, vi jobbar med ASF som grund och det visar sig att alla här tycker det är bra , företaget har funnits i ca2 år och nu har vi 1 anställd och ska fortsätta med detta så långt det är möjligt , tycker att man skulle satsa mer på denna form genom stöttning från kommuner och regering och andra som ser hur det kommer att utvecklas i samhället. det svåraste är ekonomin i början men vi i Sverige ligger långt efter andra länder, starten var i Italien , se och lär….

  9. Hans Edström
    Hans Edström at | | Reply

    Extratjänsterna i välfärden kommer att vara på 75%, sen får man söka jobb ev studera dom resterande 25%. Men efter en information från arbetsförmedlingen
    2015-11-23. Så kommer ersättningen att vara på 100%, om det innebär att lönen är 75% av bea avtalet resterande 25% är aktivitetsersättning eller att man får 100% lön gällande bea avtalet, det framgick inte riktigt. Men en sak var säkert det var att man inte bara får 75% lön, och sen ingen annan ersättning alls för dom resterande 25%.

  10. Hans Edström
    Hans Edström at | | Reply

    Har nog fått fel information som vanligt från denna arbetsförmedlare. Men kan bara försvara mig med att vi var 15 personer på informations mötet och alla trodde att vi skulle få 100% i ersättning. Men han menade att det är arbetsgivaren som får 100% i ersättning för lönen på 75%, vi i jobb och utvecklingsgarantin som har 680kr/dag kommer att få en rejäl sänkning av ersättningen, så vem fan vill ha ett extra slav jobb i offentliga förnedringen.

  11. Mikael
    Mikael at | | Reply

    Glöm inte att man får jobbskatteavdrag i extratjänsten, omkring 1 250 kr mer varje månad jmf med samma ersättningsnivå i fasan.

    Lite sifferkul (break-even för arbetsgivaren):

    Kollektivavtal lön heltid 100%: 23 054 kr
    Lön extratjänst 75%: 17 290 kr
    Löneskatter, pensionspremier mm (39%): 6 743 kr
    Total lönekostnad: 24 034 kr

    Bidrag lönen, 990 kr/dag * 21,75: 21 533 kr
    Handledarbidrag, 115 kr/dag * 21,75: 2 501 kr
    Bidrag totalt: 24 034 kr

    1. Alf Sigvardsson
      Alf Sigvardsson at | | Reply

      Haparanda Kommun.
      Ingångslön 19100:-
      75% av detta som lön i extratjänster och utskriven från AF och ingen möjlighet att få ersättning för resterande 25%

  12. Hans Edström
    Hans Edström at | | Reply

    Mikael du kan ju drömma om att skulle bli över 17000kr på 75%, lägsta ersättningen i kommunal är 18086kr/mån. Sen finns BEA (Beredskapsavtalet)
    Där ligger ersättningarna på under 17000kr/mån, det är nog på det du skall räkna
    75%= 13000kr/mån där har du den ersättning som du kommer att få före skatt.
    Handledarbidraget betalas bara ut i 3månader.

  13. Mikael Palmkvist
    Mikael Palmkvist at | | Reply

    Kan man gå till vårdcentralen och få en självmordpilla?

    För det är väl den mera permanenta lösningen på FAS3 och nu extratjänster. Det blir ju högre utgifter för den arbetslöse och mera arbeten.

    Problemet är att alla åtgärder sker med samma metod oavsett bakgrund där också utbildning skiljer sig åt. Alla får samma åtgärd oavsett om de bara har en grundskole eller universitetsutbildning, varför då?

    Dessutom när näringslivet har sina egna fobier såsom åldersdiskriminering så drabbas den äldre just mycket hårt helt i onödan.

    Dessutom klagas det så mycket på att utbildningen ska införa “programmering” i grundskolan istället för att anställa de som redan har sysslat med detta arbete som är arbetslösa idag.

    Problemet är att företagen vill betala nästan ingenting och struntar också i kunskap, kompetens och erfarenhet.

  14. Catharina
    Catharina at | | Reply

    Jag har i och för sig inget emot att arbeta i äldrevården, om det enda som krävs av mig är att jag ska vara sällskap, läsa tidningen, prata med någon som kanske aldrig får besök o.s.v.. Kanske baka eller handarbeta eller sjunga och musicera tillsammans med de gamla. Det gör jag gärna!

    MEN det jag är orolig för är, att när personalen är stressade så kanske de kommer att tvinga/pressa en att göra fysiskt tunga arbetsuppgifter ändå. “Kan inte du hjälpa till litet?”, typ. Och kanske speciellt om man ser hyfsat ung, frisk och stark ut (fast man inte är det). I så fall kan ju ens skador (i mitt fall trasigt bäcken efter flera graviditeter och förlossningar) rivas upp igen och bli ännu värre…

    Det måste vara VÄLDIGT klart med alla som arbetar “på riktigt” på arbetsplatsen, i så fall, att de inte får försöka tvinga Fas 3:orna att hjälpa till med andra arbetsuppgifter än de som de är anställda för.

  15. Svenolle
    Svenolle at | | Reply

    En tanke bara. Dom i regeringen kunde ju testa på exratjänster och se hur kul det är. Det förslaget kan ju inte vara genomtänkt om personer ska förlora på det och leva på såna marginaler. Man tycker dom borde kunna komma med bättre än det. Sen hur dom ska lösa det med antalet extra tjänster vet man ju inte. Kanske alla i fas 3. har gått i pension innan regeringen ens reagerar. ???…. tack för ordet…..

  16. Ann-Sofi
    Ann-Sofi at | | Reply

    JURISTHJÄLP SÖKES pga AFs tolkningsändring av omfattning inom FAS3

    Jag har fått problem med min totala inkomst som består av aktivitetsstöd och sjukersättning 50%. Detta beror på att jag under flera år varit anvisad till en FAS3-plats på 100% vilket gjort att Försäkringskassan räknat ut mitt aktivitetsstöd genom att göra en sk samordning av mina inkomster och jag har bara sjukersättning och aktivitetsstöd (inga försäkringspengar eller dyl). Eftersom att min sjukersättning är mycket låg så har aktivitetsstödet “ökats” av Försäkringskassans samordning.

    Nu har dock AF ändrat sin tolkning av förordningen där det står att ”en anvisning SKA vara på heltid i FAS3. Men att den FÅR vara på deltid vid sjukdom eller funktionsnedsättning.” Nuförtiden har AF:s jurister börjat tolka att om man t ex har sjukdom eller funktionsnedsättning så MÅSTE anvisningen vara på deltid. Vilket jag tycker låter märkligt. Ordet FÅR tolkas nu på AF som MÅSTE och det är det som Afs handläggare ska följa.

    Länk till “Förordning (2007:414) om jobb- och utvecklingsgarantin” – se paragraf 4. http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2007414-om-jobb–och_sfs-2007-414

    Jag behöver hjälp från någon jurist för att jag nu ska begära en Omprövning av detta beslut att ändra min anvisning från 100% till 50%.

    Är det verkligen så att när det står FÅR i lagtexter så ska det tolkas som MÅSTE? Varför då inte skriva det direkt från början? Åminstone att det då i stället för FÖR står skrivet ord som BÖR, BORDE, SKA, MÅSTE…
    Jag personligen tolkar att FÅR betyder att man får/kan anvisa på deltid men att man inte måste det.

    I vardagssvenska så kan det stå t ex en skylt att man ”får” ta sallad till lunchmenyn och då betyder det inte att man ”måste” ta sallad utan att det är ett frivilligt val. Så tolkar jag åtminstone jag det.

    FINNS DET EN JURIST SOM KORT VILL UTTALA SIG OM TOLKNINGEN AV PARAGRAF 4 GÄLLANDE HELTID & DELTID/SKA & FÅR?

    Hur tolkar du som jurist detta ”att en anvisning får dock avse deltid…” att det är tvingande, att det betyder ”måste” ELLER tolkar du det som att det ”får” avse deltid i den meningen att man kan välja omfattningen själv dvs om det är på heltid eller deltid vid sjukdom/funktionsnedsättning?

    Samt din tolkning som jurist att det i första meningen i paragraf 4 står: En anvisning till jobb- och utvecklingsgarantin ska avse verksamhet på heltid och min undran är då om detta väger tyngre eller lättare än det som står undertill ”att en anvisning får dock avse deltid…”?

    Vore supertacksam för en kort motivering hur du tolkar texten samt varför du som jurist tolkar den på det sättet.

    (Från Försäkringskassans sida är det inte konstigt att jag är anvisad på 100% från AF även om jag sjukersättning på 50% – det står t o m i deras beslut om hur mycket aktivitetsstödet blir. Det är alltså AF som bestämmer i vilken omfattning man blir anvisad (100% eller deltid) och FK får detta från AF och utifrån omfatttningen beräknar de hur mycket personen får i aktivitetsstöd).

    VARFÖR BEGÄRA OMPRÖVNING?
    Jo, detta innebär för mig en årlig sänkning av mitt aktivitetsstöd på nästan 30 000 kr före skatt! Det gör ca 1200 kr/mån i skattade pengar. Men de vägrar att skriva tillbaka mig på 100% och säger att tidigare beslut varit felaktiga och att de skulle ha varit på 50%. Det är ju ingen hemlighet att jag har sjukersättning på 50% på AF under alla år jag var anvisad på 100%. Jag tror att de vill förbättra sin egna statistik genom att bara ha mig inskrivet på 50% i st för 100% – ser väl bättre ut…
    Men för min del är detta katastrof och orättvist. Jag vet att en del i stället får högre aktivitetsstöd när de ej längre är anvisade på 100% men det betyder att vid samordningen som Försäkringskassan gör att de har andra inkomster(pension, försäkringar…) så att det nu blir mer för dem i plånboken. För mig som bara har aktivitetstöd och sjukersättning 50% blir det ingen samordning längre från FK då aktivitetsstöd är på 50% vilket göra att jag förlorar pengar och inte får någon ersättning för sk inkomstbortfall från FK.

    http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2007414-om-jobb–och_sfs-2007-414

    4 § En anvisning till jobb- och utvecklingsgarantin ska avse verksamhet på heltid.
    En anvisning får (AF:s tolkning: måste) dock avse verksamhet på deltid, om den enskildes arbetsutbud understiger det arbetsutbud som motsvarar verksamhet på heltid och detta beror på
    1. sjukdom eller funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga….

    Tacksam för ev hjälp av juridiskt kunnig person/er.

    Ha en fin dag!

Ha hyfsad ton och sunt förnuft när du kommenterar.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.