Försäkringskassan har problem med långa handläggningstider och långa telefonköer.
Detta drabbar såklart sjuka och redan sköra och utsatta individer.
Idag, tisdag 20:e augusti rapporterar SVT i sina nyhetssändningar på tv och på sin hemsida om att Försäkringskassan har långa handläggningstider. Längre än vanligt. Och det har drabbat väntetiden att komma fram i telefonkön. Vi som behöver ha kontakt med Försäkringskassan har nog redan upptäckt detta. Undertecknad har själv fått problem när jag redan innan sommaren försökte ringa Försäkringskassan. Den automatiska rösten gav besked om att Försäkringskassan satsade på att korta handläggningstiderna och hade sämre bemanning till telefonköerna och det var nästan omöjligt att komma fram. Men uppenbart har det inte gett önskvärt resultat. Enligt SVT är det över 60 000 personer som väntar på besked om sjukpenning och det är nästan en tredjedel mer än förra året vid samma tid. Väntetiderna i telefonkön för sjukpenningärenden har förlängts från 11 minuter förra året till 50 minuter nu.
Det här orsakar förstås problem för dem som drabbas. Är man sjuk, vare sig det är för en kortare tid eller för en längre tid så är man ju beroende av att få in pengar, så som vi alla människor har. För att klara sina utgifter behövs det en inkomst. Och kan man inte jobba är ju meningen att vårt trygghetssystem, vår sjukFÖRSÄKRING ska gå in och ge ersättning då lönen uteblir. Det här tror jag att varje arbetande människa förutsätter. Men vi som varit sjuka länge och som har långvarig erfarenhet av sjukförsäkringssystemet, vi vet att det inte är ett stabilt och pålitligt system.
SVT låter en kvinna uttala sig, hon menar på att när man som hon är sjukskriven för ångest och utmattning, att vi hade kunnat läka bättre om vi haft tryggheten att åtminstone få in pengar från vår ersättning istället för att lägga energi på oron som det skapar att vara utsatt för ovisshet. Vi är många som under åren kan instämma i detta, vi är många som oroat oss och fått försämrat mående istället för att återhämta oss och kunnat återgå i arbete. Kvinnan har nu fått vänta på besked om utbetalning i 45 dagar.
Försäkringskassan menar att de långa väntetiderna både i telefon och handläggningen beror på deras ansträngda ekonomi och att antalet anställda har minskat med 1700 jämfört med för ett år sedan. Generaldirektören Nils Öberg säger till att Försäkringskassan har för få medarbetare och chefer i förhållande till uppdragets storlek. Och säger att väntetiderna riskerar att bli ännu längre under hösten. Handläggningen för nya sjukpenningärenden kommer efter sommaren att vara 50 dagar och sedan öka till upp mot 70 dagar mot slutet av året. 70 dagar är alltså nästan två och en halv månad när det vanligtvis ska ta omkring 30 dagar att handlägga sjukpenningärenden.
Den ansvariga ministern, socialförsäkringsministern Anna Tenje (M) vill inte uttala sig om Försäkringskassan kommer att få mer pengar, hon hänvisar till att budgetförhandlingarna är igång just nu och vill inte föregå den.
Försäkringskassans generaldirektör Nils Öberg säger till SVT att situationen inom myndigheten är ”allvarlig och väldigt pressad” och att det märks både bland personalen och för de personer som är i behov av sin ersättning. Nils säger vidare att det inte är acceptabelt att behöva vänta i flera veckor eller månader på att få ett besked eller en utbetalning.
Vi på Solrosuppropet.se och alla andra som varit engagerade i sjukförsäkringsfrågan de senaste 10-15 åren har ju sett svängningar i hur man från politiskt håll ser på sjukförsäkringen. Vi har sett problem inom myndigheten och deras hanterande av sjukärenden och det beror såklart på politiska beslut. Vi hoppas nu att den sittande regeringen med Tidö-partierna vid spakarna, inte kommer att gå ut med försämringar och det är inte utan att det växer en liten oro.
Ha hyfsad ton och sunt förnuft när du kommenterar.