Färdtjänsten är tänkt att fungera som en hjälp att ta sig till och från möten, att ta sig ut i olika sociala aktiviteter eller som transport för att utföra ärenden som att till exempel att handla. Det är viktigt att detta kan göras på ett tryggt och säkert sätt. Att man ska komma i tid, att man ska göra det i tid och komma fram och tillbaka oskadd. Men hur fungerar det och varför fungerar det som det gör. Eller inte fungerar.
Chaufförer som inte kommer i tid, är stressade och otrevliga, som kör fort och ryckigt vilket kan vara mycket smärtsamt för en skadad kropp. Långa väntetider och dålig service.
Chaufförer som inte hjälper kunder ur och i bilen, inte hjälper till att lasta in varor och hjälpmedel utan att kunden först ber om hjälp. Kunder som släpps av på trottoaren utanför hemmet utan hjälp att ta sig och sina varaor in i hemmet.
Jag har hört många klagomål, många som inte bara är missnöjda utan ledsna, rädda och arga. Som struntar i att ta sig ut på sociala aktiviteter eftersom det kan vara timmar av väntetid som gör att man inte orkar eller törs ge sig ut. Resor som är tänkta att ge livet lite extra glädje förstörs av oron innan och utmattningen efter.
Det här är svårt att sätta sig in i för en frisk människa, hur kan det vara utmattande att sitta i en bil och få skjuts?
Jo, om man har skador eller sjukdomar som vid minsta inbromsning eller knyck ger extra smärtpåslag kan det förvärra dagar framåt. Om du har en irriterad och otrevlig chaufför som man är helt utlämnad åt är resan allt annat än trevlig.
Jag har som sagt fått flera berättelser om resor där det förekommit allt ovanstående, plus nedvärderande och sexuella kommentarer.
Men varför blir det så här? Taxichaufförer är väl inget särskilt sorts otrevligt folk?
Naturligtvis inte! Inte är det heller så att de blivit det på senare år utan vad som hänt är att deras arbetsmiljö och arbetsvillkor försämrats väldigt mycket. De har inte kollektivavtal, de jobbar slavpass till slavlöner, de ges inte tid till att ge en bra service. De hinner inte med sina uppdrag, inte ta rast, inte äta lunch och så vidare.
Den service de skulle utföra är nu bara omöjliga krav.
Så att vända sig emot chaufförerna är inte produktivt, det är arbetsgivaren och framförallt uppdragsgivaren som ska ställas till svars.
Nu är det upphandling i Stockholms läns landsting om färdtjänsten och frågan är om det nu kommer att ställas krav på att det finns kollektivavtal för chaufförerna.
Det handlar om både chaufförer och kunder
Solrosuppropet.se,Taxiklubben, Synskadades Riksförbund Sthlm och Transport Sthlm skriver idag en gemensam debattartikel i Dagens Arena. Det är dags att politikerna nu gör allvar av sina löften om kvalitetssäkring!
Det är märkligt att långtradarchaufförer som kör gods har så hårt reglerade arbetstider men de som kör våra sjuka och gamla inte har det. Det måste få kosta mer att köra en människa än en säck potatis.
Försämringen började redan 1989-90 i o med avregleringen . Var själv chaufför 1985-1991 . Skulle aldrig börja köra igen även om jag kunde under nuvarande form . Rena slaveriet.